måndag 28 februari 2011

Ekologisk mat

Ekologisk mat har blivit väldigt populärt de senaste åren och de flesta köper säkert sådana produkter mer eller mindre. Själv köper jag då och då, tillhör alltså inte de största entusiasterna, men jag tycker att tanken är god. Sedan vet jag att det kan ifrågasättas om all vår mat här i väst ska vara ekologisk odlad eller ekologiskt framtagen då det kräver större ytor både för odling och bete och skulle hela vår jords befolkning ställa dessa krav så skulle det bli problem och vilka vinner den tävlingen? Precis, västvärlden i de flesta fall.

Hur som helst så tycker jag ändå att vi ska dra vårt strå till stacken och att undvika gifter är definitivt ett steg i rätt riktning och det handlar även om att köpa säsongsanpassat och minska transporterna. Men där har man mer att fundera över, för det är inte transporterna som skitar ner vår natur mest, utan produktionen av det vi äter. Jag har tagit upp det tidigare och jag gör det igen: kanske är det hela vårt konsumtionsmönster som ska ses över? Ingen kan väl säga emot att vi överkonsumerar både mat och annat som vi inte ens behöver för vår överlevnad? Jag är själv med och bidrar, det är vi alla och det handlar inte bara om att vi äter för mycket eller äter sådant som vi inte behöver, till exempel godis och chips. Det handlar även om att vi numera sedan många många år är vana vid att kunna köpa precis vad vi vill och det exakt när vi vill. Känner vi för apelsiner eller jordgubbar så förväntar vi oss att finna det i våra butiker oavsett årstid. Sedan är det en annan sak att det inte smakar lika bra året om, men finnas där det ska det. Vi tycker också att det ska tillhandahållas diverse exotiska frukter, kött från exotiska djur och vi vill kunna köpa vin från olika världsdelar. Jag menar inte att vi ska gå 50 år tillbaka i tiden och jag skulle själv uppleva det väldigt trist om det försvann en massa produkter från hyllorna, men vi kanske bör bli en aning mer medvetna som konsumenter för jag tror att vi kan påverka vår miljö en hel del även om vi fortsättningsvis kommer att unna oss sådant vi gillar. Men att ha koll på vilka fiskar som är på väg att bli utfiskade, vilken säsong det är för olika varor, hur vi kan undvika gifter och transporter och så vidare är ändå något som vi alla bör tänka på. Sedan kan man ju undra om vi behöver köpa chips i halvkilospåsar eller om de gamla hederliga 200-grammarna inte är tillräckligt? Det är överkonsumtion som inte gynnar vare sig miljön eller hälsan.

Men för att återgå till ekologisk odling: Förra året handlade vi i Sverige ekologisk odlad mat för 7,2 miljarder kronor. Det är en enorm summa. Tyvärr börjar våra inköp av ekologisk mat att plana ut och efterfrågan ökar alltså inte längre i den takt som handeln är van vid. Till exempel så frågar vi inte lika mycket efter ekologiskt kött längre. Visserligen vill fler och fler ha ekologisk skinka till jul, men resten av grisen då? Den bör vi väl också äta upp. Fast (även om jag är väl medveten om att jag kanske helt är ute och cyklar) så finns chansen att fler är som mig, alltså inte vill äta gris på grund av hemsk kastrering och då blir det kanske bara julskinkan som prioriteras om man inte kan motstå den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar