fredag 4 februari 2011

Fullkornskex

Häromsistens så köpte vi en för oss ny sorts kex. De är mycket goda kan jag säga. Vi var lite stressade och läste bara som hastigast vad de innehöll och faktum är att vi snart har ätit alla och ännu är innehållsförteckningen inte lustläst. Vis av lärdom sedan tidigare så vet jag att just kex, där kan man hitta mycket mer än vad man vill, åtminstone enligt min mening, men ibland ser innehållet faktiskt bra ut och jag hoppas att den här sorten hör till de bra kexen. Så här ser innehållet ut:

vetemjöl
fullkornsblandning (havremjöl, krossade vetekorn, grovt rågmjöl, rågvetemjöl, rismjöl från brunt ris, grovt kornmjöl, ljust bovetemjöl)
flytande rörsocker
solrosolja
vetemjöl)
krossade vetekorn
havregryn
vetekli
sesamfrö
vasslepulver
honung
havssalt
maltextrakt
vatten
bakpulver (E 55, E 503, E 431)
lökpulver
rismjöl

Wow, vilken lista! E 55 var svårt att hitta något om, inte ens livsmedelsverket har med tillsatsen under godkända e-nummer. E 503 är bakpulver, visserligen syntetiskt framställt, men det verkar vara okej. E 431 däremot, alltså polyoxietylenstearat, har i djuröförsök (enligt äkta vara) har visat sig vara canserframkallande. Eftersom jag är nyfiken på att få veta mer, så har jag mejlat Livsmedelsverket och så här skrev jag:

Hej,

Jag har läst att tillsatsen E 431 kan vara cancerframkallande. Stämmer det? Jag har letat på er sajt för att hitta information om tillsatsen, men det finns just inget att läsa om den. Var kan man få mer information?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Som ni förstår så kommer jag inte att skriva vem som har gjort fullkornskexen och jag kommer heller inte att köpa dem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar