lördag 19 februari 2011

Brieost

Mitt allra första inlägg 26 maj 2009 handlade om Brieost och sedan gjorde jag en uppföljning lite senare angående osten eftersom jag hade en fundering gällande innehållet. Sedan dess har jag inte ägnat mig åt brieost någonting och det kan kanske verka märkligt, men det är så många olika saker man ska läsa innehållsförteckningarna på och så mycket annat som man vill ta reda på angående allt som vi äter och även dricker för den delen. Men nu sitter jag här med min blogg och en nyinköpt brieost liggandes på bordet bredvid mig. Det ska bli intressant att se vad den innehåller. Naiv som jag emellanåt är så tror jag att den har ett bra innehåll, men realistisk som jag också är, så har jag lärt mig att till synes likadana produkter kan innehålla helt skilda saker.

Innehållsförteckningen i brieosten (alltså den andra som jag skriver om här på bloggen, men jag lovar att jämföra innehållet i fler) är:

fransk vitmögelost framställd av mjölk (31 %)
salt (1,4 %)
kraftigt saltad ostlöpe
penicillium candidum

Den sista ingrediensen är enligt Wikipedia en mögelsvamp som tillsätts i brieost och camembertost. Tillverkaren av osten heter Brie Moulin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar