tisdag 22 februari 2011

Färdiglagade rätter

Helfabrikat har jag vidrört vid några tillfällen och jag ska erkänna att jag har många åsikter om det här. Vissa skulle jag aldrig ens överväga att köpa och går alltså hellre hungrig, andra tycker jag smakar bra och har inget större problem med. Eller rättare sagt jag kan tycka att det är riktigt goda, men nu när jag läser innehållet i det mesta jag äter så blir det lite jobbigare så klart.

Men det jag tänkte berätta är att av dem som köper färdiglagade rätter så anser hela 35 procent att det känns dåligt att göra det, ändå sätts bekvämligheten framför en stund vid spisen. Nu tror jag att man många gånger är mer orolig än vad man behöver vara, för flera av dem som säger att de tycker att det känns dåligt att köpa dessa produkter är rätta för sämre innehåll eller transfetter. Transfetter har fasats ut mer och mer och det är tyvärr svårt att undvika tillsatser även när du lagar din egen mat, även om chansen att slippa dem är större.

Fast visst är det så att ju mer tid man lägger på sin matlagning, ju bättre äter man och man får dessutom njuta av bättre smaker och kanske även konsistens beroende på vad man lagar. Jag hoppas att dessa 35 procent prioriterar om, för mat är en så stor källa till njutning att det känns lite synd att ersätta exempelvis hemmarullade köttbullar med färdiglagade eller köpa pizzasås istället för att göra egen eller ännu ”värre” köpa pulversås istället för att vispa ihop en hemlagad dito. Som arbetandes många timmar i veckan så vet jag att man inte alltid har möjlighet att laga middag, men man kan kompensera mycket genom att göra några portioner extra när man har tiden. Att till exempel äta medhavd matlåda på jobblunchen med hemlagad mat istället för att äta frysta lådor eller gå på lunchrestaurang är bra både för hälsan, för figuren och för plånboken. Visst måste man få vara bekväm ibland, bara det inte blir för ofta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar