söndag 27 februari 2011

Gräddost från Wernersson

Vid några tillfällen tidigare har jag skrivit om ost och som ni kanske minns så finns det tillsatser i ytskiktet, vilket enligt tillverkarna inte ska påverka osten i sig och det kan de mycket väl ha rätt i, men det känns ändå trevligare att slippa tillsatser som man inte vill ha. Wernersson har en ost som heter "gräddost" rätt och slätt och den har ett mer tilltalande innehåll:

pastöriserad komjölk
mjölksyrakultur
salt
ostlöpe

Mer behövs alltså inte för att tillverka en god ost. Fetthalten är visserligen 38 %, men en god ost är svårt att kompromissa bort och det finns ofta något annat man kan dra ner på ifall man är rädd för att få i sig för mycket fett eller vad det nu kan vara. Den här osten är för övrigt lätt att skiva ostskivor av för den är trots sin fetthalt inte speciellt kladdig. Men den har naturligtvis lite annan konsistens än andra ostar och normala hårdostar innehåller runt 26 - 31 % fett. På kul sökte jag ordet ”ost” på google och fick 227 000 000 träffar! Jag trodde först att jag hade läst fel, men det hade jag inte och vill du veta mer om ost så finns där massor att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar