lördag 12 februari 2011

Makrill i tomatsås

Det är nu mer än 1½ år sedan som jag skrev om makrill i tomatsås och innehållet i den sorten, vilken var Icas, var alltså bra. Sedan har tiden gått och jag har inte funderat så mycket mer på makrillen. Det brukar bara vara ett par sorter som vi köper, men nu testade vi en ny sort och jag blev nyfiken om den här har lika bra innehåll som Icas.

Så här ser innehållsförteckningen ut:

makrill (70%)
tomatpasta (13 %)
stärkelse
modifierad stärkelse E 1442
vatten
socker
salt
kryddor

Hm... Det här var ju inte så rolig läsning. Det är totalt obegripligt varför man väljer sådant här innehåll när det inte behövs. Jag har tidigare skrivit att jag inte har hittat något om att just E 1442 skulle vara skadligt, men modifierad stärkelse är kritiserat och vissa hävdar trots allt att det kan störa immunförsvaret. Personligen är jag inte tillräckligt insatt för att veta huruvida det stämmer eller inte, men jag ser ingen anledning att tillsätta det här då risken finns. Varför är det enligt våra myndigheter okej att spela rysk roulette med vår hälsa? Jag påstår inte att tillverkaren av denna makrill i tomatsås nödvändigtvis gör det, men det här är bara ytterligare en av alla dessa tvivelaktiga livsmedel som fyller våra hyllor i affärerna som vi besöker för att handla mat för vår överlevnad. Ibland blir man bara så trött på eländet!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar