torsdag 10 februari 2011

Mexikansk mix

Mix och mix, snarare oranga knögliga snacks skulle jag kalla dem, för någon mix är det inte utan alla små snacksbitar är likadana. Med det sagt: nu ska kolla vad de innehåller. Jag har läst tidigare för, men det var länge sedan så jag vet inte vad som är i. Dock så minns jag att de inte var tillsatsfria, men det finns ju olika sorter. Så här ser innehållet ut i påsen som jag har:

ris (52,06 %)
vegetabilisk olja (23,34 %)
sojasås (15,31 %)
socker (7,86 %)
stärkelse (0,92 %)
maltodextriner (0,31 %)
chilipulver (0,16 %)
färgämne E 160c

Maltodextrin kommer ofta från potatis och majs. Det är en stärkelse, vilket även ingrediensen ovanför är, men där framgår det inte vilken typ av stärkelse det är. Vidare har vi färgämnet och det utvinns ur paprika. Vissa påstår att det är ohälsosamt med tanke på att det används lösningsmedel för utvinningen. Redan i augusti så lovade jag att luska vidare i det här, men jag har faktiskt glömt bort det. Jag lovar att ta tag i det nu. I övrigt så kan jag väl inte påstå att det var så illa som jag trodde, men innehållsförteckningen är inte helt tydlig och jag är som sagt var osäker på färgämnet, så jag väljer att inte sätta ut tillverkarens namn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar