lördag 26 februari 2011

Fransyska från EU

Nu – för det var i alla fall första gången jag såg märkningen – anser visst vissa handlade att EU är ett land som man kan märka kött med. Idag kom nämligen ett reklamblad i brevlådan där man sålde billig fransyska från EU. Det säger ju för sjutton ingenting! Visst, vi har gemensamma regler för djurhållning, transport med mera, men man ska vara väl medveten om att där upphör många gånger likheterna. Det är åtminstone den uppfattning som jag har fått genom till exempel tidningar. Sverige är inte alltid bäst på djurhållning, det tror jag inte en sekund, men jag tror att vi många gånger har ett annat förhållningssätt till djur än i en del andra EU-länder. Men det spelar ingen roll i just det här fallet, för EU är inget land och man kan inte märka en produkt på det här viset.

Det är hur som helst uppenbart att det inte är svenskt kött och det är även uppenbart att köttet kommer från ett land som butiken anser sänker statusen för det.

Kreativiteten är stor när det gäller att få oss konsumenter att handla olika varor. Jag hoppas att fler uppmärksammar sådant här och inte köper varor som man inte är öppen med varifrån de kommer. Sedan har inte jag på fötterna för att kunna uttala mig om att vissa länder har så dålig djurhållning eller ger så dåligt foder, så man ska låta bli att handla från dem, men handlare som marknadsför sitt kött på det här viset spär på misstankar som till och med kanske är obefogade. Det är trist, men vi konsumenter har makt, bara vi utnyttjar den. Jag kommer alltså inte att köpa EU-kött, för mig säger den märkningen ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar