måndag 21 februari 2011

EFSA - European food safety authority

Två gånger tidigare och för ungefär ett år sedan skrev jag om EFSA och jag tycker därför att det är dags att berätta lite mer om myndigheten. Det är en myndighet som lyder under EU och alltså finns tillgänglig och samarbetar med alla våra 27 medlemsländer. EFSA har samarbete med den främsta forskningen inom kost och hälsa och uppdaterar hela tiden sitt arbete och utvecklar det för att bland annat vi som konsumenter ska hälsosam kost.

Jag har respekt för arbetet som utförs, men precis som jag tidigare har sagt så önskar jag att man vore hårdare när det gäller tillsatser. Dock finns en stor öppenhet och man kan läsa om det som händer på sajten efsa.europa.eu

Livsmedelsverket är både samarbetspartner och stöd i EFSA:s arbete och du kan även gå in på slv.se och läsa om samarbetet.

Våra regeringar har naturligtvis makt när det gäller vår kost och så här står det på regeringens sajt:

"De vetenskapliga och tekniska frågorna i samband med livsmedels- och fodersäkerhet blir mer och mer betydelsefulla och komplexa. Som ett stöd för lagstiftarna inrättades Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA (European Food Safety Authority) den 1 januari 2002. EFSA är placerad i Parma, Italien."

Som ni ser så kan man hitta information på många olika ställen och börjar man rota i det här så känns det snart som en djungel, men det är både viktigt och intressant, så det kan vara mödan värt att åtminstone kika lite på de olika sajterna för att få bättre kunskap och det vi äter och dricker. Det är ju trots allt vår egen hälsa som det handlar om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar