tisdag 1 mars 2011

Råg surdeg knäckebröd

Lite märkligt namn, men smaken är tack och lov godare än vad namnet är smidigt att säga. Det är alltså ett gott hårt bröd i tunna fyrkanter från något som heter Vilmas knäckebröd. Första gången jag både ser och smakar det faktiskt, men ramlade på det i en butik i stan idag.

Innehållet ser ut så här:

surdeg av råg
vete
vatten
honung
mörk sirap
jäst
havssalt

Rågen och vetet är ekologiskt vilket är trevligt. På förpackningen informeras även om att surdegen jäses i flera dagar. Bakning, sortering och packning av knäckebrödet sker för hand hos Vilmas, som har funnits 10 år i år. (Gå gärna in på deras sajt: vilmas.se) När jag läser mer om tillverkningen så finner jag att här tillåts inga e-nummer även om de är godkända, vilket annars KRAV gör och det har jag tidigare kritiserat på min blogg.

Kan bara konstatera att förutom deras föredömliga tillverkning så är det här ett av de godaste knäckebröd som jag har smakat.

Kunde inte låta bli att mejla en liten kommentar till dem och så här skrev jag:

Hej,

Jag måste bara mejla och berätta att jag köpte ert Råg surdeg knäcke bröd (lite knepigt namn) idag och det var bland det godaste hårda bröd som jag har ätit. En favorit på en gång alltså. Jättebra att ni endast använder naturliga ingredienser också.

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar