onsdag 9 mars 2011

Aprikoser och annat

Idag var jag och handlade aprikoser igen, de torkade som jag har skrivit om tidigare. De kommer från Saltå Kvarn och som jag har nämnt så är färgen mörkt brun till svart och det kan se lite osmakligt ut om man jämför med de snyggt oranga som man är van vid. Men anledningen är som sagt att de inte innehåller E 220 som är ett konserveringsmedel och i aprikosfallet helt onödigt.

Men nu var det inte det jag skulle berätta en gång till utan att jag reagerade på att om man köpte de "svavlade" så var de inte bara mycket billigare utan man kunde även köpa två och få rabatt på det viset. Igen!!! Det var nämligen samma sak förra gången jag handlade dem. Varför uppmuntrar man inte kunderna att köpa den naturliga varan istället? Man säljer ju båda sorterna och vore jag handlare så skulle jag se till att profilera mig på ett positivt sätt i dagens tillsatsdebatt. Men, alla ser tydligen inte saken på det viset.

Du som kund kan trots allt försöka påverka genom att fråga och ifrågasätta. Och göra bra val naturligtvis! Har du inte redan börjat så anslut dig till oss alla som vill se bättre mat i våra butiker. Du behövs nämligen, för vi har en lång väg kvar innan man som kund kan gå in och köpa det man vill ha utan att behöva läsa innehållsförteckningen på varenda förpackning eftersom risken är större att det är någon onödig tillsats i än tvärtom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar