söndag 20 mars 2011

Varför så svårt i vissa fall?

Utöver det som jag skriver här så funderar jag så klart en hel del på det här med råvaror och livsmedel. Bra råvaror ger förutsättningar för nyttig och god mat, men man vill ju även att allt som i övrigt ingår i kedjan ska vara bra. En tomat kan mycket väl smaka gott och vara odlad utan tillsatser, men det garanterar inte att arbetsförhållandena för dem som odlar och plockar tomaterna är som de borde. Jag måste erkänna att det var så himla mycket enklare förr när jag inte funderade över sådant här. Visserligen så kan jag inte påstå mig vara så väldigt insatt och alla vet hur det är när man far omkring i matbutiken och för det första ska hitta det man behöver och sedan ska man jämföra priser och köper man en tillredd vara så vill man att den ska ha bra innehåll och så vidare.

Att ta reda på att precis allt som man handlar har ett bra ursprung och att alla led i kedjan har fungerar som de ska är en omöjlig uppgift, i alla fall om man som de flesta har andra åtaganden i livet. Det finns inte hur många timmar som helst att avsätta till att fråga om alla saker som man handlar och för övrigt så är jag säker på att man inte skulle få svar på allt hur som helst. Men jag vill inte backa och bli den konsument som jag var tidigare. Jag vill vara medveten även om jag som sagt var har en lång väg kvar att gå. Dock önskar jag att jag kunde få mer hjälp från dem som säljer det jag äter. Tänk om det framgick hur arbetsförhållandena för alla inblandade ser ut, om det stod någonstans hur hönorna har det som värper våra ägg och om apelsinerna är besprutade och i så fall med vad.

En sak som dessutom retar mig är hur svårt det är att hitta smörgåspålägg som skinka och pastrami som inte har en hel radda tillsatser. Ni vet hur många gånger jag har frågat efter det utan resultat. Nu är det länge sedan och det känns som att jag har tröttnat, men det får jag givetvis inte göra. Däremot är det som det är med griskött för tillfället, men det finns annat som man kan äta så länge. Jag lovar att återkomma om det här snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar