söndag 27 mars 2011

Marmelad eller något i den stilen

Senast skrev jag om marmelad, men ska sanningen fram så var det något helt annat jag skrev om. Jag vet att innehållet både såg ut och smakade som marmelad och burken och etiketten var förvillande lik dem med marmelad i, så vad är det då som inte stämmer? Jo, enligt EU (denna uppfinningsrika och stundtals klåfingriga samarbetspartner som vi tillhör) så får man inte kalla marmelad för marmelad såvida den inte är gjord på citrusfrukter! Jo det är sant. Vem i hela friden kunde tro något sådant och med tanke på skyhöga löner och arvoden så vill man väl som gräsrotsmedlem ha ut lite mer av arbetet de bedriver? Det känns bara så... hur ska man säga... konstigt att man på den nivån sitter och funderar över vilken marmelad som får heta marmelad och inte. Dock vill jag ge en eloge till kreativiteten, för det kan jag utan omsvep erkänna, att för egen del hade jag inte haft fantasi nog att komma på att vi ska kalla vissa marmelader för marmelad och andra för sylt, gelé eller mos. Så heter det alltså om det är gjort på något annat.

När jag läste om det här i helgen i en gammal tidning som jag hittade, så blev jag givetvis nyfiken på vad det egentligen hade stått på burken som jag skrev om häromdagen och mycket riktigt: order "marmelad" fanns inte med någonstans i texten.

Så kan det vara och det finns säkert en förklaring till detta med namnskyddet, men ändå, lite märkligt är det i mina öron. Men nu vet ni varför det inte står marmelad på alla burkar ifall någon har varit mer uppmärksam på detta än vad jag har varit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar