onsdag 23 mars 2011

Spröda majsbröd

Så var det återigen dags för ett blogginlägg och den här gången ska jag skriva om livsmedel utan tillsatser igen. Jag har ju gnällt en del på specialkost och då framför allt glutenfri mat då jag har en dotter med celiaki. I min enfald har jag trott att specialkost är bättre och oftast tillsatsfri då det i alla fall i min värld är logiskt; har man redan problem så ska man väl ändå inte utsätta kroppen för onödiga påfrestningar genom olika tveksamma tillsatser? Men min logik var långt ifrån producenternas logik och jag har blivit väldigt medveten om att om man vill ha bra kost som glutenintolerant, då får man laga det man ska ha själv.

Men det finns undantag och nu ska vi se om jag har hittat ett av dessa i de spröda majsbröden som jag har köpt. Jag hoppas det för de här kexen har dottern ätit massor av genom åren då de har varit en favorit. Så här ser innehållet ut:

majsgryn
majsstärkelse
glutenfri vetestärkelse
salt
kummin

Jättebra innehåll! De är tillverkade av Olda som finns i Göteborg. Kortare transporter alltså då de är svenska och det är också bra. Ekologiska är de dock inte, men i kostdjungeln får man ibland vara nöjd med det lilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar