söndag 13 mars 2011

Billigt och bra!

Jag måste börja med och be om ursäkt för mitt långa uppehåll; fyra dagar har gått sedan jag bloggade senast och jag trodde inte att tiden hade sprungit iväg så fort, men det hade den tydligen. Skärpning!

I alla fall: jag hade tänkt göra ett annat blogginlägg än det som jag nu kommer att göra, men efter gårdagens middag så dök än en gång frågan om bra och billig mat upp i mina tankar och efter att tidigare i morse ha råkat hamna i ett intressant program med hjärnforskaren Martin Ingvar där han menade på (precis som så många andra tyvärr) att sött och dåligt kostare mindre än nyttigt så kände jag att det är viktigt att än en gång göra ett litet inhopp i mytdebatten om att man äter sämre om man äter billigt.

Dottern var nämligen över och vi lagade middag tillsammans. Det blev en vegetarisk pastarätt och ingredienserna landade i pris på någonstans runt 45 kronor inklusive pastan och resultatet blev förutom att det var gott och nyttigt så klart, hela sju portioner. Slå det med något trist halvfabrikat eller något annat som man köper för att det är billigt! För övrigt så tål det att upprepas att mat som är billig och samtidigt dålig ofta ger ett större sug efter mer dito eller socker eller något annat som inte är bra för oss och vi äter därför mer än vad vi borde, vilket förutom att det kostar oss vår hälsa, gräver djupare i plånboken. Ytterligare en aspekt och som av någon anledning aldrig tas upp i samband med pengar, är att många som äter dåligt både röker och dricker alkohol. Visst är det så att det inte alltid kan jämföras, men saken är den att det ofta inte handlar om pengar för då skulle vi inte överhuvudtaget köpa vissa produkter, men det gör vi människor ändå. Jag är alltså rädd att man tror sig på ett enkelt sätt ha hittat lösningen utan att ha gjort det. Känner man dessutom ett starkt sug efter något så ser man till att få det man vill ha på ett eller annat sätt. Sockerskatt till exempel är därför inte rätt väg att gå, vilket i och för sig Ingvar sa i programmet, vilket jag tycker är bra. Ett stort problem är att många inte kan eller vill laga mat och många tror också att det går snabbare att vispa ihop en pulversås än att göra egen, vilket inte stämmer, men leder till ett sämre och dyrare alternativ.

Däremot så sa Ingvar något som jag uppskattade mycket och som jag själv har börjat engagera mig i och det är att våra myndigheter måste bli mycket bättre på att ställa krav på det som säljs i vår handel. Innehållet är som bekant förkastligt i vissa fall. Där har vi en uppförsbacke, men den ska vi klara av. Hjälps vi åt så kommer det att gå vägen och till dig som läser min blogg: läs även innehållsförteckningen i det du handlar om du nu inte redan gör det, vilket jag i och för sig tror att du gör då du har letat dig hit till min blogg. Det är nämligen din hälsa det handlar om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar