tisdag 8 mars 2011

Citronsyra

Jag var lite nyfiken på citronsyran/E 330 och mejlade tillverkaren av tomatsåsen som jag använde i pastagratängen häromdagen. Jag frågade bland annat hur citronsyran var framställd, men det ville de inte svara på. Dock fick jag lite information och så här ser deras mejlsvar ut:

Hej och tack för Ditt mail.

Produkten kokas på vanligt sätt, men i stora 500 lit grytor och citronsyran är en smakförhöjare.

Med vänlig hälsning
Findus Konsumentkontakt


Jag visste faktiskt inte att man använde det som smakförhöjare. Det jag tidigare har läst är bland annat Äkta varas kommentarer och så här säger de: "Surhetsreglerande medel. Förstärker även antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning".

Hur som helst så läser jag vidare om framställning av och vad citronsyra är och jag har tidigare skrivit om Icas musslor som innehåller E 330. Samma gäller fikonmarmeladen som jag nyligen bloggade om och även Björnekulla hjortronsylt. Abbas musslor samt Galbanis riccotaost likaså. Alltså backar jag angående det jag skrev i förra inlägget. Citronsyra kan till och med ha fördelar för hälsan och naturligtvis ska jag tala om varifrån tomatsåsen kom och det var från Findus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar