onsdag 2 mars 2011

Tillsatser som saknas

Jag skriver alltid om tillsatser som vi inte vill ha, men det finns också tillsatser, eller rättare sagt ingredienser, som saknas ibland. Kanske någon har lagt märke till att det håller på att lanseras en ny kexchoklad. Eftersom jag inte skriver ut varunamn så kommer jag heller inte att göra det nu heller. Just i det här fallet så har tillverkaren fått för sig att i samband med vasaloppet lansera en sort med blåbärssmak. För att locka lite extra så finns det fina blåbär på pappret runt godbiten och det är ju inget tvivel om vad chokladen innehåller. Eller...?

Jag får nog anmäla mig till den dumma skara konsumenter som tror att det skulle vara möjligt att hitta, ja just det, blåbär i kexchokladen. Dum säger jag för inte ens vår myndighet Livsmedelsverket anser att det här är något problem eftersom de utgår ifrån att folk fattar att det så klart inte finns blåbär i! Blåbär, ja det är väl det vi konsumenter är istället kanske. Men jag sällar mig gärna till den skaran i så fall, för i min värld är det först när jag accepterar och ser det som naturligt att bli lurad, som jag har ett problem.

För övrigt så anser jag att det är helt uppåt väggarna att det är tillåtet att lagligt marknadsföra något på det här viset. Vilken myndighet står på vår sida? Man känner sig ganska maktlös när inte ens Livsmedelsverket tar avstånd från sådant här. Sedan kan man undra vad som finns i smakämnet som trots allt uppenbarligen smakar blåbär trots att det finns 0 procent av råvaran i.

Om jag kommer att köpa kexchokladen för att få veta hur den smakar? Absolut inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar