tisdag 29 juni 2010

Sommar

Sommar och glass hör ihop och jag blev nyfiken på vad en av våra mest populära styckglassar innehåller. Jag hittade snabbt innehållsförteckningen på nätet och allt det här innehåller alltså en glass som inte har något mer än vanilj och choklad som smak:

vaniljglass och mörk mjölkchoklad (26%)
koncentrerad skummjölk
socker
vegetabiliskt fett
kakaosmör
kakaomassa
glukos-fruktossirap
vasslepulver
helmjölkpulver
smörfett
emulgeringsmedel (E 471, E 476, sojalecitin)
stabiliseringsmedel (E 410, E 412, E 407)
vaniljstångbitar
arom
färgämne (E 160a)

Som sagt var, behövs så många E-nummer i en stackars glass? Angående det färgämne som används så kan det vara både syntetiskt och naturligt, fast man undrar om det verkligen behövs färg i en vaniljglass? Hälsorisker hittar jag inga, men tillsatsen känns ändå onödig.

Den här glassen är god, något annat skulle jag aldrig påstå, men just nu längtar jag inte efter en även om det är sommar. Det är nog bättre att låta bli att läsa innehållsförteckningar om man verkligen vill njuta av glass inklusive emulgeringsmedel med mera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar