söndag 27 juni 2010

Champinjoner på burk

Det är så gott med champinjoner i stuvning, på pizza och annat och det är så bekvämt med dem på burk, bara att öppna och äta. Men jag har inte funderat så mycket på om det finns annat än svamp, vätska och kanske lite salt i, så nu när jag hade en burk hemma så passade jag på att läsa och så här står det i innehållsförteckningen:

champinjoner i skivor
vatten
salt
citronsyra (E 330)
l-askorbinsyra (E 300)

E 330 är ett surhetsreglerande medel. Jag ser inga bevis om att det skulle kunna påverka hälsan negativt, men hittar kommentarer om det på nätet. Fast det finns säkert alltid undantag även om det inte är farligt.

E 300 är ett antioxidationsmedel som framställs syntetiskt. Jag hittar ingen hälsorisk om det här heller. Sedan kan man fundera över om man vill betala för syntetiska tillsatser, hälsovådligt eller ej, men det får var och en själv ta ställning till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar