onsdag 16 juni 2010

Ytskikt på ost

Jag har nu läst innehållsförteckningen på två hårdostar och idag har jag äntligen fått iväg ett mejl till det andra mejeriet och det ser ut så här:

Hej,

Jag tycker mycket om era lagrade ostar och läste nyligen innehållsförteckningen på herrgårdsosten och upptäckte att det var ett ytskikt på osten där konserveringsmedlet kaliumsorbat ingick. Jag har läst att det kan ge allergiska reaktioner och undrar om det här påverkar osten på något vis och om det är nödvändigt att tillsätta?

Hälsningar Katharina Wallenborg


Det ska bli spännande att se vad de säger. Är det verkligen nödvändigt att tillsätta? Å andra sidan, påverkar det inte osten överhuvudtaget så kanske det inte är så mycket att bry sig om, men kan man vara säker på det? I det förra svaret blev jag rekommenderad att skära bort en bit av osten för säkerhets skull. Slöseri säger jag! Dessutom så ska väl den upplysningen stå på förpackningen i så fall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar