onsdag 9 juni 2010

Gröna cocktailbär

Jag vet att vissa verkligen ogillar cocktailbär, men jag älskar dem och nu har jag köpt hem gröna sådana. Givetvis måste jag titta vad det är i dem och med tanke på bland annat den illgröna färgen så är jag beredd på allt annat än naturliga ingredienser:

urkärnade körsbär (54 %)
socker
stärkelse-fruktossirap (låter
konserveringsmedel E 202
surhetsreglerande medel E 330
färgämne E 142

E 202: kan ge reaktioner
E 330/citronsyra: framställs genom att exempelvis melass eller glukos jäses med hjälp av mögelsvampar; jag hittar ingen hälsorisk
E 142/grön s: här hittar jag inte heller något om hälsorisk

Man får konstatera att det inte var så illa som det kunde ha varit, det anser inte jag i alla fall. Sedan ska man väl inte storkonsumera bären, för då kanske inte det är lika harmlöst med tanke på innehållet, men det har jag i och för sig inget belägg för utan det är en vild gissning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar