torsdag 3 juni 2010

Jordgubbsglass med vit choklad

Idag har det varit riktigt sommarväder och på eftermiddagen tog jag en promenad tillsammans med en kollega och passade då på att köpa årets första glass. Detta utan att ens fundera på innehållsförteckningen. Nu så här i efterhand så blir jag ändå nyfiken på vad jag har ätit, för det är nog mer än grädde, choklad och frukt i glassen. Jag gick därför in på sajten för tillverkaren och kopierade följande:

Innehåll
Jordgubbsglass med jordgubbssås (13%) överdragen med vit choklad (22%). Skummjölk, socker, jordgubbspuré (12%), kakaosmör, helmjölkspulver, vatten, vegetabiliskt fett, glukos-fruktossirap, vasslepulver, skummjölkspulver, smörfett, emulgeringsmedel (E471, E442, E476), syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (E410, E407), rödbetsjuice framställd av koncentrat, arom, fläderbärskoncentrat.

Det fanns visserligen ingen grädde i även om glassen var krämig (inte så svårt att räkna ut var krämigheten kommer ifrån!), men det fanns en hel del annat, både bra och dåligt. Men det är naturligtvis upp till var och en om man vill äta denna så kallade glass. Jag kommer säkert att "synda" igen, men inte för ofta, för det förtar lite av tjusningen med en god glass när man väl har blivit medveten om innehållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar