måndag 31 maj 2010

Oliver med ansjovis

Jag har skrivit om oliver med citron och nu ska jag skriva om oliver med ansjovis som jag också nyligen har ätit. Gott var det och nu ska det bli spännande att se om även de här hade olika tillsatser. Märket är ett annat och oliverna var förpackade i en konservburk. Innehåll:

gröna manzanillaoliver
vatten
salt
ansjovis
E 330 citronsyra
E 300 askorbinsyra
E 401 natriumalginat
E 621 smakförstärkare

Askorbinsyra finns i de flesta grönsaker och frukter, men framställs ofta syntetiskt för livsmedel. Så här säger livsmedelsverket om E 300: Antioxidationsmedel används för att hindra fett från att härskna och fruktbaserade produkter från att missfärgas. De medverkar också till att lättförstörbara vitaminer, som vitamin A, D, E och B2 (riboflavin), bevaras bättre i livsmedlet.

E 401 är salt av alginsyra. Jag hittar inget hälsovådligt om vare sig det här eller E 300. Det gör jag däremot när det gäller E 621 och på Äkta varas sajt kan jag läsa följande: Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av huvudvärk, svettning, halsbränna, yrsel, tryck över bröstet och illamående vid intag av höga halter. Kan vara ohälsosamt för småbarn.

På livsmedelsverkets sajt hittar jag däremot inte så mycket matnyttigt. Men det brukar jag tyvärr inte göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar