söndag 23 maj 2010

Tillsatsfri glass, svar på ett mejl

Häromdagen fick jag svar på mitt mejl till en av våra glassproducenter. Vi har nämligen en bil som med jämna mellanrum kommer till vårt område och säljer glass. De riktar sig till barnfamiljer och jag hade därför gott hopp om ett positivt svar, men tji fick jag:

Hej Katharina,

Tyvärr har vi inte det ni söker. Det är inte möjligt att tillverka glass i en fabrik till exempel utan stabiliseringsmedel och emulgeringsmedel. Vi kan inte använda gelatin, som stabiliseringsämne eller ägg, som emulgeringsämne (vilka man använder om man gör glass hemma), eftersom de är svåra att hantera. Vi använder redan nu naturliga färgämnen men alla smaker är inte 100 % naturliga.

xxx AB


Utan att vara stor tillverkare av glass så har jag svårt att köpa detta resonemang. Återkommer i glassfrågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar