måndag 17 maj 2010

Pannbiffar - svar

Idag fick jag svar angående mina frågor om pannbiffar. Jag tycker att de är helt okej och lägger därför ut svaret med dess avsändare:

Hej Katharina!

Animaliskt protein av nöt är protein extraherat av nötkött. Detta tillsätts för att förbättra smak och konsistens. Det stämmer att kött innehåller höga halter protein (mellan 15 och 20 % i rent kött) men för att ytterligare förbättra produkten tillsätts lite extra i detta fall.

Jästextrakt är vanlig jäst som rostats. Aromerna i hamburgarna är mjölk- och köttarom som började tillsättas när vi tog bort mjölk och ägg för att inte smaken skulle förändras, troligtvis kommer dessa att försvinna inom kort. Rökarom är äkta rök som passerat genom vattenånga och bildat ett rökkondensat. Det är helt enkelt flytande rök med samma innehåll som äkta rök. Dock har vissa farliga ämnen tvättats bort i processen vilket gör att slutprodukten faktiskt blir nyttigare än om den rökts traditionellt.

Snabburgarna innehåller vitpeppar, svartpeppar, chilipeppar, paprika och vitlök.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar
Janne Nordlund
__________________________________

Matforum

Scan AB
Lindhagensgatan 126, Box 30223, 104 25 Stockholm, Sweden
Telefon: +46(0)8-725 85 58
janne.nordlund@scan.se
www.scan.se


Jag kan ju inte säga att jag är helt positiv till aromerna, men försvinner de snart så är ju det ett steg i rätt riktning. Fram tills dess så får ni, kära bloggläsare, avgöra om ni tycker att biffarna är okej att äta eller om ni tycker att det är mödan värt att göra egna. Själv röstar jag definitivt för det senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar