torsdag 13 maj 2010

Vad betyder E:et?

När man engagerar sig i något så blir det ju självklart, men jag läste att Konsumentföreningen i Stockholm hade frågat 1 000 svenskar om olika saker som rör kosten och en av frågorna var om de visste vad E:et i E-numren står för. Endast 40 procent visste att det stod för EU och att det är det som visar att det är testat och godkänt. Men hur ska man veta om man inte är intresserad eller har kommit i kontakt med förklaringen på något vis? Hur ofta talar man om betydelsen av E:et i samband med andra diskussioner om E-nummer? Ytterst sällan skulle jag vilja säga.

En av anledningarna att det är så svårt att engagera sig i det här med kost är ju alla beteckningar, svåra ord med mera. Trots att jag själv är intresserad sedan ganska länge så känner jag fortfarande att jag rör mig i en djungel som jag inte alls hittar speciellt bra i.

För några månader sedan så gjorde jag ett inlägg om våra populära matprogram och jag efterlyser fortfarande mer information om innehållet i de ingredienser som används, men då måste ju även tv-kockarna ändra sitt tankesätt och välja andra produkter och då ökar ju kraven på dem. Fast är man en offentlig person som jobbar med mat så anser jag att man har ett stort ansvar eftersom man påverkar människor väldigt mycket och tack vare det så känner jag mig lite besviken på att så få tar det ansvaret. Som tittare vill jag få tips om bättre val än vad jag kanske gör och jag vill även veta vad som är bra för miljön och givetvis för djuren om man tillagar kött.

Som sagt var: det finns mycket kvar att önska och göra och jag vet att vi är många som jobbar på och det kommer att ge resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar