tisdag 18 maj 2010

Svar om hönökakans innehåll

Idag har jag fått svar om innehållet i hönökakan, men jag undrar fortfarande varifrån E 471 kommer, så jag har mejlat på nytt och är det palmolja så kommer jag inte att skriva vem som gör brödet, annars så berättar jag det så snart jag vet.

Hej Katharina,

Tack för ditt mail. Det var trevligt för oss att få höra att du tycker om vår Hönökaka.

Råg- och Veteskållning är råg-/och vetemjöl som var för sig skållats, d.v.s. värmebehandlats med vatten vilket är en traditionell bageriprocess.
Förjäst vetemjöl är en slags vetesurdeg eller raskdeg som fått jäsa och sedan torka. Det förjästa vetemjölet bidrar till smaken och hållbarheten på bröden. (Att sätta raskdeg är en gammal bagartradition. Raskning är ett bagarord som betyder jäsning. Raskdeg kallar man den fördeg som skall jäsa och senare blandas med övriga ingredienser och mjöl. Raskdeg används för att ge en fylligare smak till brödet.)

Emulgeringsmedel är i grunden ett fett som gör det lättare att blanda olja med vatten. Emulgatorer tillsätts i bröd för att ge bättre volym och en längre hållbarhet. Xxx bakar enbart med vegetabiliskt emulgeringsmedel.

Känn dig alltid välkommen till vår hemsida www.xxx.se - här vill vi ge dig såväl information som inspiration.

Med Vänlig Hälsning,
Susanne

Konsumentforum


Det är intressant det här med mat, man lär sig en hel del. Inte hade jag någon aning om vad raskning var för något. Hade inte ens hört ordet. Kul att lära sig något nytt på området.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar