måndag 24 maj 2010

Sista inlägget om hönökakan

Jag skrev ytterligare ett mejl angående hönökakan och så här ser vår senaste mejlväxling ut:

Hej,

Sedan jag fick ditt svar så har jag funderat lite och har en följdfråga. Skulle det vara möjligt att utesluta palmoljan ur er produkt? För mig som medveten konsument så skulle det här betyda mycket, då jag undviker just palmolja på grund av skövling av regnskog till förmån för oljepalmen. Rapsolja är ju dessutom en nyttig olja, så det borde inte vara något problem att använda mer av den istället.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Hej igen Katharina,

Den palmolja som används i emulgeringsmedlet är i mycket små mängder.
Skillnaden skulle inte göra så mycket.

Med Vänlig Hälsning,
Susanne

Konsumentforum


Som ni ser så var inte det sista svaret så positivt som jag hade önskat och jag kommer därför inte att skriva vem som tillverkat hönökakan. Nu är det visserligen ingen farlig tillsats, men etiken är viktig den med. Så även om jag började bloggen med att leta produkter utan onödiga tillsatser, så skulle det kännas fel att när jag vet att det är palmolja i brödet, göra reklam för tillverkaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar