lördag 8 maj 2010

Flinginnehåll

Förra veckan så mejlade jag livsmedelsverket om innehållet i cheeriosarna och här nedan ser ni mitt och deras brev:

Hej,

I flingor som jag nyligen köpte fanns det en ingrediens som heter trikaliumfosfat. Vad exakt är detta och finns det någon hälsorisk med att äta det? Det fanns även en ingrediens i flingorna som heter tocoferoler. Är det samma som tokoferoler? Jag ser på er sajt att det är samma som vitamin E. Varifrån kommer vitaminen?

Hälsningar Katharina Wallenborg



Hej Katharina,

Trikaliumfosfat är en godkänd livsmedelstillsats, E 340. Den och en rad andra godkända tillsatser inom samma grupp används bland annat som klumpförebyggande medel. Det har också surhetsreglerande egenskaper. Fosfater ingår i kroppens normala ämnesomsättning och bildar tillsammans grundstrukturen i skelettet. Fosfat är både ett oumbärligt näringsämne och en nödvändig del av vissa livsmedel.

Tokoferoler är naturligt förekommande antioxidanter och finns speciellt i vegetabiliska oljor som därför är naturligt motståndskraftiga mot härskning. Fettämnen från djur (t.ex. ister) innehåller nästan inget tokoferol jämfört med vegetabiliska oljor.

Med vänlig hälsning

Gunilla Gålne
Upplysningen

Box 622, 751 26 UPPSALA
Tel. 018-17 55 00
www.livsmedelsverket.se


Tyvärr fick jag inte svar angående eventuell hälsorisk, men det hade jag nog inte väntat mig heller. I övrigt så var svaret väldigt utförligt tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar