torsdag 6 maj 2010

Svar om klumpförebyggande medel, till sist

För länge sedan, den 3 februari mejlade jag livsmedelsverket igen angående klumpförebyggande medel. Den 28 april kom svaret som ser ut så här:

Hej,

Här kommer sent omsider svar på frågan när det gäller hälsorisker.

Alla livsmedelstillsatser som godkänts i Europa, inklusive klumpförebyggande medel, får ett E-nummer för att visa att det är en godkänd och säker tillsats. För att en tillsats ska godkännas krävs således en omfattande dokumentation som visar att den inte är skadlig att äta. Bland de studier som är ett absolut krav är tex cancerstudier i djur. Vid minsta misstanke om cancerrisk godkänns inte tillsatser. I de guidelines som företag är skyldiga att följa för ansökan om godkännande av tillsatser ingår ett stort antal studier på celler och djur, inkl cancerstudier. Dessa studier måste göras för alla tillsatser för att visa att de inte innebär någon hälsorisk för konsumenter. Du kan gå in på EFSAs hemsida och titta i utvärderingar av olika tillsatser vilken omfattande säkerhetsdokumentation som faktiskt krävs för att en tillsats ska godkännas. Förutom dessa krav ställs en mängd andra krav av teknisk natur, tex renhet, egenskaper och stabilitet, samt hur den fungerar i livsmedlen.

Hälsningar

Nils-Gunnar Ilbäck


Eftersom det är ett tag sedan så lägger jag även ut min mejlfråga. Jag fick väl ett halvt svar anser jag:

Hej,

Tack för hjälpen. Vad jag förstår så ska det inte vara någon fara med medlet, men vet du varför Krav inte tillåter det? Läste också på Äkta varas sajt att en av medlem misstänks kunna ge magcancer; vad säger ni på Livsmedelsverket om det?

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar