fredag 14 maj 2010

Pannbiffar

Eftersom jag aldrig köper pannbiffar utan gör dem själv så gav jag mig ut på nätet för att se vad de innehåller då jag ville göra ett inlägg om dem då de är otroligt populära. Jag tog några sorter som säljs av en av våra större tillverkare inom chark och jag har här kopierat innehållet:

svenskt nötkött (80%)
potatis
potatismjöl
salt
druvsocker
animaliskt protein av nöt
potatisflingor
kryddor
arom

nötkött
salt
jästextrakt
potatisfiber
potatismjöl
tomat
paprika
lök
arom
socker
konserveringsmedel E262
citronsyra E330
kryddor
rökarom

gris- och nötkött
vatten
potatis
potatismjöl
lök
salt
animaliskt protein av gris
potatisfiber
druvsocker
socker
jästextrakt
kryddor

Jag måste erkänna att jag blev positivt överraskad då jag trodde att det skulle finnas mer tvivelaktiga ingredienser i dem. Tilläggas kan att företaget som gör dessa pannbiffar har valt att kalla dem för hamburgare, men det är ju förstås något helt annat. Det finns vare sig bröd, sallad, ost eller dressing i förpackningarna.

Även om innehållet är hyfsat okej, så kan jag inte låta bli att tänka på resultatet när man gör dem själv vilket ger en helt annan konsistens och smak. Det går inte att jämföra hur det är att äta en fryst pressad produkt som sedan steks eller grillas mot att göra biffen själv från grunden. Sedan så finns det trots allt några ingredienser som kanske känns lite överflödiga. Detta återkommer jag förhoppningsvis om. Jag ska mejla och fråga om innehållet och svarar de så lägger jag ut svaret här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar