fredag 28 maj 2010

Oliver med citron

För ett tag sedan köpte jag gröna oliver med citronfyllning. Jag funderade inte så mycket på innehållsförteckningen om jag ska vara ärlig, för jag utgick ifrån att det inte kunde finnas så mycket mer än oliver och citron i. Hur jag nu kunde göra det? Kanske på grund av att jag har sett svarta oliver utan tillsatser, men nu var det här gröna oliver och dessutom med fyllning. Man lär så länge man lever, det är ett som är säkert.

Innehållsförteckningen hade med andra ord mer än ovanstående ingredienser i glasburken:

oliver
vatten
citronfyllning 20 % (citron, förtjockningsmedel E 412, E 401)
konserveringsmedel (E 202)
salt
syra (citronsyra)

E 412 är det "berömda" guarkärnmjölet, vilket inte är bra om man är allergisk mot ärtor, bönor eller jordnötter. E 401 heter egentligen natriumalginat och verkar inte vara farligt för hälsan. Vidare finns det E 202 i burken vilket är ett syntetiskt framställt konserveringsmedel vid namn kaliumsorbat. Den tillsatsen kan ge överkänslighetsreaktioner.

Vad blir då slutsatsen av detta? Ja, den här sortens oliver kommer jag inte att köpa något mer. Så nu blir det till att jaga gröna oliver som är jag kan äta. Nu ska det säkert till stora mängder för att det ska vara ett problem med tillsatserna, men saken är ju den att det är så många livsmedel som har diverse konstigheter i sig, så det är inte bara några få produkter som kan vara negativt för hälsan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar