tisdag 11 maj 2010

Innehåll i hönökaka

Dagarna går och jag skulle ju mejla och fråga om hönökakan. Sedan har annat bloggande kommit emellan och jag har faktiskt glömt att skriva till bageriet, men häromdagen fick jag äntligen iväg ett mejl. Så här ser det ut:

Hej,

Jag brukar köpa er hönökaka och undrar över en del av innehållet. Vad är rågskållning, veteskållning och förjäst vetemjöl? Är också nyfiken på hur E 471 är tillverkat och av vad för vegetabilier som det är gjort. Jag vet vilken verkan det har, men är ändå nyfiken på varför det är tillsatt i brödet. När man bakar hemma så använder man ju inte emulgeringsmedel och det fungerar ändå tycker jag.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Som ni kanske minns så var inte E 471 något av de hälsofarliga E-numren, men jag vill ändå veta lite mer om det och varför man tillsätter det. Som lekman så tycker jag att det borde fungera bra att göra brödet ändå, så det ska bli spännande att se vad man säger. För övrigt så vill jag veta mer än bara att det är vegetabiliskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar