torsdag 27 maj 2010

Macadamia nut brittle-glass

"Det är inte möjligt att tillverka glass i en fabrik till exempel utan stabiliseringsmedel och emulgeringsmedel." Exakt de orden stod i mejlet som jag fick för några dagar sedan, då jag hade mejlat den bil som åker runt och säljer glass i mitt område, eller rättare sagt företaget som har bilen och tillverkar glassen som säljs.

Vissa saker minns man bättre än andra och det här är just en sådan sak. Jag har så svårt att köpa argumentet, eller är det en bortförklaring för att kunna tillverka billig glass? Och finns det verkligen ingen tillverkare som gör glass utan detta "måste" till tillsats?

När jag i höstas gjorde min inventering så fann jag inte någon glass som jag ville ha, men nu hittade jag en som uppfyller mina krav och innehåller följande:

färsk grädde
skummjölk
sockerlösning (socker, vatten)
macadamianougat 10 % (socker, glukossirap, smör, kokosolja, macadamianötter)
arom (vanilj, salt)
jäsmedel (natriumkarbonater)
äggula
arom (vanilj)

Den här glassen är det ju inget konstigt i, men jag blir alltid lite konfunderad när någon måste poängtera att de använder färsk grädde. Hur i hela friden skulle inte glassen smaka om grädden var sur?! Men precis som det står så är grädden färsk, för det smaka gott och nougaten passar perfekt i vaniljglassen. Macadamia nut brittle-glassen kommer från Häagen-Dazs och är mig veterligen tillverkad på fabrik. Jag måste fråga glassbilsföretaget igen hur Häagen-Dazs kan tillverka glass utan emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel, men inte dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar