onsdag 19 maj 2010

Glass utan tillsatser

Ja sådan finns faktiskt. Nästa gång jag åker och handlar så ska jag köpa med mig den om de har den i sortimentet. Det motbevisar alltså den stora glassproducenten som påstod att det inte gick att göra glass i stor skala med bara de ingredienser som man själv använder hemma.

31 juli förra året la jag ut svaret från dem efter att ha mejlat några frågor och här kopierar jag några rader: Det är stor skillnad på att göra 1 liter glass hemma mot att göra tusentals liter glass i en fabrik, som sedan ska transporteras till grossist, sedan till butik och sedan från butik hem till konsument. Stabilisatorer som fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl behövs då de minskar risken för iskristaller och gör att glassen har en bra kvalité genom hela fryskedjan från tillverkning till konsument.

Så håll utkik på bloggen de närmaste dagarna om du vill slippa glass som är gjord som den inte borde; nu är ju glassäsongen äntligen här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar