onsdag 31 mars 2010

Påskmaten

Nu stundar påsken och egentligen vill man inte skriva något trist om allt gott som vi kommer att äta och man vill ju heller inte ha dåligt samvete om man inte hinner laga allt själv. Har man vardagen full av måsten så är det inte alltid så lätt att hinna med allt. Men man kan ju ändå tillåta sig att vara lite kritiskt när man ska handla påskmat och -godis.

Läser man vad allt innehåller så kanske man åtminstone kan göra hyfsat bra val även om man inte kan välja bort alla tillsatser som man inte vill ha. Köper du lösviktsgodis, vilket är väldigt sannolikt med tanke på statistiken, så tänk på att du har rätt att få veta innehållet på varenda sort och det ska finnas lättillgängligt. Framför allt så är det viktigt för allergiker, men även andra ska kunna välja bort det de inte vill ha.

Sillen verkar vara en svår produkt att få utan diverse tillsatser. Men kanske finns det någon sort där ute i butikerna som jag har missat och som är ett bra alternativ. Berätta det gärna för mig i så fall så skriver jag om det här. Den gravade laxen däremot är tillsatsfri, åtminstone de sorter som jag själv har köpt. Sedan har vi ju de här små glasburkarna med rom. Där har jag tyvärr inte hittat något bra alternativ. Å andra sidan så är det väl inga mängder som man äter av den.

Gör du Janssons frestelse så kika gärna på innehållet i grädden. Det finns vissa sorter som har mycket lång hållbarhet vilket gör att de måste ha tillsatser och det finns sorter med mindre fett som också kräver tillsatser. Då är det bättre att köpa fet grädde och blanda med mer mjölk och blir det grädde över så går den utmärkt att frysa och sedan ha i gratänger och såser.

Oavsett vad ni väljer till påskbordet så vill jag önska er bloggläsare en Glad Påsk med mycket god mat och gott påskgodis och givetvis mycket avkoppling, för det är lika viktigt som val av bra sill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar