lördag 27 mars 2010

Köttklister

Usch, bara ordet får mig att rysa. Inte för att jag är rädd när det gäller hälsan, men det låter så osmakligt. Ändå vill jag skriva några rader om det eftersom det rör vår kost och det är ju sådant jag bloggar om.

Ska vi verkligen behöva "klistra" ihop vårt kött för att det ska duga? Är inte det här ett skapat i-landsproblem eller är det bara jag som inte förstår att fläskfilén som smalnar av i ena änden måste åtgärdas så att den är jämn och fin? Nog för att det är enklare att skära och steka en jämn filé, men är köttklister verkligen så angeläget som större delen av Europa tycks tro, eller i alla fall våra EU-parlamentariker? Jag är inte säker faktiskt. På jobbet reagerade arbetskamraterna som jag talade med precis som jag själv gjorde när jag läste om det.

Men vad är då detta klister? Jo, det är något som man tillverkar av blod från nöt eller gris. Innehållet i klistret är ett protein som heter fibrinogen och ett enzym med namnet trombin. Livsmedelsverket menar att det inte finns någon hälsorisk, men att märkning bör ske så att man som konsument vet om det och det kan jag säga att personligen kommer jag inte att köpa klistrat kött även om det inte är skadligt. Det känns faktiskt inte tillräckligt angeläget och det känns även onaturligt. Däremot så förstår jag om andra väljer annorlunda för egentligen spelar det ingen roll, men för mig är det ett principiellt ställningstagande.

Avslutningsvis så kan jag berätta att det är på grund av just EU som vi nu "berikas" med köttklister av fibrinogen och trombin som man utvinner ur blod. EU är bra på många sätt, men det här är inte ett av tillfällena tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar