fredag 12 mars 2010

Glutenfritt knäckebröd

I går skrev jag om tillsatser i glutenfri kost och efter de där pepparkakorna så har jag blivit nyfiken på de livsmedel som vi har fått på recept och sedan dottern blivit vuxen sedan har fortsatt att köpa i affärerna. Utbudet har blivit mycket större, men är naturligtvis fortfarande begränsat och flera livsmedel har hängt med genom alla år. Ett av dem är knäckebröd och det är främst två sorter som vi har köpt.

Den ena såg jag när maken och jag var och handlade i dag och jag bestämde mig för att köpa med ett paket och jämför med det hårda brödet som vi själva äter. Nu har jag visserligen inte lusläst alla vanliga hårda bröds innehållsförteckningar, men hittills har jag inte hittat något konstigt i dem. Så, vad kan glutenfritt knäckebröd innehålla då? Jo, det här:

vetestärkelse
skummjölkspulver
betfibrer från sockerbeta
socker
jäst
förtjockningsmedel E 412, E 464
vegetabiliskt margarin (veg. fett, vatten, salt, emulgeringsmedel E 471)
aromämnen
A- och D-vitaminer
färgämne (betakaroten)
surhetsreglerande medel (citronsyra)
bakpulver (E 500, E 575)
salt
mineralämne (järn)
vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, B6)

Visst är det fascinerande hur mycket ett knäckebröd kan innehålla och speciellt för någon som redan är överkänslig? Det här kommer ju utan tvekan att resultera i ett mejl, även om jag förstår att det är knepigare att tillverka ett bröd utan än med gluten. Vi får se vad tillverkaren säger. Det ska verkligen bli intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar