söndag 7 mars 2010

Märkning av godis och snacks

I veckan hade DN ett stort reportage om märkning av sådant som inte är mat, men som säljs på ett sätt så att vissa kanske tror det, eller rättare sagt ska vilseledas att tro det, bland annat det jag själv kallar "godisflingor", flingor som är mer godis än mat alltså. Men det gäller även chips, godis och annat som vi egentligen inte behöver mer än för vår mentala hälsa möjligtvis och den är ju så klart viktig. Vad jag menar är att vi måste få unna oss det som vi tycker är gott, men man ska ju vara helt på det klara med att det ska intas i begränsad omfattning.

Det här trycker "Sveriges konsumenter" på i artikeln och det är en förening som verkligen behövs med tanke på hur matsituationen ser ut i våra butiker. Däremot så reagerade jag lite på formuleringarna i artikeln, vilka lite fint antydde att vi konsumenter inte själva kan ta till oss och gallra utan blir vilseledda av olika märkningar.

Till viss del så håller jag absolut med och det i de fall det verkligen handlar om mat, för handlar det om chips eller godis så har jag svårt att tro att någon vuxen människa skulle se det som nyttig basföda. Det är så otroligt viktigt att vi konsumenter blir behandlade med respekt, för vi vet och vi kan, problemet är bara att det är så vansinnigt svårt att ändra på utbudet och att hitta alternativ som inte är för dyra och framför allt att inte falla för alla frestelser när vi är och handlar. Men, säger någon då, om vi inte köpte allt skräp så skulle ju utbudet vara bättre. Jag instämmer och jag blir bedrövad när jag ser vissa varor i butikerna, men vi vill väl alla äta det som är gott ibland även om det är onyttigt och jag vet själv till exempel att chips är onyttigt, men jag äter det ändå. Det är inte där skon klämmer tror jag. Vi behöver ingen vägledning för hur stor del av dagsbehovet innehållet i snacks ger oss, för det är ingen produkt vi äter för att den är nyttig eller som en del av vår middag.

Det som måste ske är att vi får bättre vanor. Jag är övertygad om att även de flesta barn och ungdomar i Sverige vet att godisflingor och jordnötsringar är onyttigt, men vanans makt är stor. Vad vi äter kommer att ta tid att ändra på i vårt stressade samhälle och det är ett mycket större problem än att det står att vi inte bör äta fler än 13 chips från påsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar