torsdag 18 mars 2010

Tillsatser i glutenfri mat

Först nu har jag börjat fundera över glutenfri kost och dess innehåll. Av någon anledning så har jag inte tänkt på hälsovådliga eller onödiga tillsatser i kombination med den här typen av mat. Kanske har jag bara utgått ifrån att det är färre tillsatser, kanske till och med inga alls eller åtminstone inte mer. Nu har jag i alla fall upptäckt att det kryllar av E-nummer och dessutom ofta dem man inte vill ha.

Jag råder verkligen dig som äter den här typen av mat att läsa väldigt ordentligt. Bröd till exempel kan man enkelt göra själv och även kakor och kex. Pasta kanske också är enkelt, jag vet inte eftersom jag inte har provat, men det är inte bara mjöl och vatten i den man köper, åtminstone inte i den sorten som jag tittade på.

Eftersom det här verkligen engagerar mig så kommer jag att berätta mer om glutenfri kost. Många är ju berörda då de inte tål det, så det är viktigt att det finns bra alternativ. Ja det hade det ju varit även om bara ett fåtal varit hänvisade till den typen av kost naturligtvis, men nu finns det alltså ett stort kundunderlag och det borde göra att producenterna anstränger sig mer.

Sedan vill jag absolut inte påstå att alla märken är dåliga, för jag har bara börjat nosa på det här, men de förpackningar som jag igår läste på när jag var och handlade gjorde mig inte nöjd, det kan jag säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar