torsdag 25 mars 2010

Halvt svar om västkustsalladen

Företaget som gör västkustsalladen var snabba att svara, men det blev bara ett "halvt" svar. Här nedan ser ni mitt brev som jag skickade igår samt det svar som jag fick. Jag har skrivit och tackat och sagt att jag ser fram emot ytterligare svar.

Hej,

Jag såg att ni lanserade nya kladdsallader och köpte två för att prova. Den ena har jag lustläst innehållsförteckningen på och jag måste säga att jag blev mäkta förvånad över allt som västkustsalladen innehöll. Jag trodde faktiskt att tillverkarna drog ner på tillsatser med tanke på matdebatten och kundernas medvetenhet, men den här innehållsförteckningen var till och med längre än dem jag tidigare har tittat på.

Jag skulle vara tacksam om ni kunde kommentera de ingredienser som är utöver det som egentligen behövs för en västkustsallad och berättade vad de innehåller, om de eventuellt kan vara skadliga för hälsan och hur de är framställda.

Så här ser hela innehållsförteckningen ut:

vegetabilisk olja
vatten
20 % räkor (räkor, vatten, salt, ättika)
19 % champinjonstrimlor (champinjoner, vatten, salt)
6 % crème fraîche
18 % past. äggulor (äggulor, salt)
gelatin
salt
vegetabilisk buljong (jästextrakt, maltodextrin, dextros, salt, olja,
lökpulver)
socker
lökmjöl
aromämne
dill
hummerarom (innehåller fisk)
peppar
senapsmjöl
konserveringsmedel E 202, E 211
antioxidanter E 300
stabiliseringsmedel E 412, E 415
mod. majs- och potatisstärkelse
surhetsreglerande medel E 330, E 270

Hälsningar Katharina Wallenborg




Hej Katharina.

Tack för din mail.

Jag har vidarebefordrat den till vår kvalitetsavdelning och den produktansvariga och bett dem svara.

Med vänliga hälsningar
Susanne Petersen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar