torsdag 11 mars 2010

Allergimat

Före jul skrev jag om pepparkakor som var glutenfria. Nu slog det mig plötsligt att jag trots att jag under hela min dotters uppväxt förutom hennes första år har köpt specialkost inte har någon kontroll på vilka tillsatser det är i sådan mat. Nu är inte utbudet det största, men inte ens i de få produkter som finns så har jag satt mig in i vad de innehåller.

Efter att ha läst innehållsförteckningen både på våra och hennes pepparkakor så kom jag ju fram till att de med mest tillsatser var dotterns. Det borde ju självklart ha varit tvärtom. Har man redan problem så ska man ju inte utsätta kroppen för ännu mer som kan vara skadligt.

Visserligen har jag inga belägg för att någon som är glutenintolerant skulle vara känsligare mot exempelvis stabiliseringsmedel än andra, men det känns instinktivt som ju känsligare man är mot vissa ämnen ju mer bör man undvika sådant som kan vara hälsovådligt.

Slutsatsen är alltså att jag ska kika mer på sortimentet när det gäller livsmedel utan gluten och jag kommer som vanligt att berätta om mina upptäckter på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar