tisdag 30 mars 2010

Tillsatser i maten och risker

Det är intressant hur olika människor ser på det här med tillsatser och risker och det är helt uppenbart att vore jag med och bedömde vilka tillsatser som skulle bli godkända så vore det mycket som inte skulle slippa igenom. Egentligen tillhör jag dem som anser att man inte ska stressa upp sig i onödan och se något farligt så fort man får chansen, men just när det gäller vår kost så tillhör jag nog ändå den där gruppen som är lite mer misstänksam än de flesta andra.

Hur kan vi vara tillräckligt säkra på att inte vissa tillsatser påverkar vår hälsa eller att den endast gör det i liten omfattning eller att cocktaileffekten/samverkanseffekten inte är speciellt trolig? Naturligtvis så görs ju undersökningar och man (forskningen) kommer fram till vad som är sannolikt och inte. Trots detta så är jag skeptisk till många tillsatser och jag är inte alls så övertygad om att inte samverkanseffekten påverkar oss mer än vad våra myndigheter säger.

”För hälsoriskbedömning av livsmedelstillsatser tar EU-kommissionen hjälp av den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA”. Det här är ett citat från livsmedelsverkets sajt och där kan man läsa mer om det här med godkännande av tillsatser. Man berättar också att man gör djurförsök för att vara på den säkra sidan och att marginalerna är stora för tillsatser och vad man riskerar att reagera på. Men man ska samtidigt vara medveten om att vi har alltfler allergiker och många riskerar att må dåligt på grund av det de äter då vi inte är mer restriktiva än vad vi är och man kan även gissa att fler kommer att få allergier genom att vi äter en många gånger onaturlig kost.

Det är bra att vi har EFSA med flera myndigheter, men personligen så skulle jag önska att de var mycket hårdare i sina bedömningar. Förutom riskerna så finns det även något oetiskt över hela matindustrin och det i sig är också en anledning att förbjuda vissa tillsatser tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar