måndag 29 mars 2010

Hemlagat eller halv- och helfabrikat?

Jag kände att det var på sin plats att utveckla det här med hemlagat eller färdigköpt. Hel- eller halvfabrikat är naturligtvis inte synonymt med dåligt och vissa saker är inte så enkelt att göra själv. Dessutom så kanske man inte behöver så mycket (till exempel majonnäs eller gravad lax) och att då ställa sig och laga till det själv är ingen bra idé. Men på det stora hela så tror jag att det är bra att göra sin egen mat när det är möjligt och man vet att det kommer att gå åt, för i många produkter och rätter så är det mängder med tillsatser och det ibland på grund av att maten är så sönderprocessad så både smak och färg måste tillsättas. Sedan ”måste” hållbarheten vara väldigt lång.

Dessutom är det ju även så att vissa smaker är kemiskt framställda då det kostar mindre för producenten och för mig blir det då en principfråga: vill jag verkligen betala för något onaturligt för att producenten ska spara pengar? Nej, jag vill faktiskt inte det och då måste jag ju ta ställning till om jag ska köpa varan.

En annan aspekt i det här är att man lätt förstör sitt smaksinne. Man lär sig helt enkelt att uppskatta det onaturliga om man aldrig lagar egen mat och missar på det sättet njutningen i att äta det som är naturligt och oprocessat.

Genom åren så har jag blivit allt bättre på att laga mat och det har gjort att jag har varit tvungen att prioritera den tid det tar för tillagningen och jag kan lova att det inte är en stor uppoffring. När man väl sätter sig och äter och njuter av en hemlagad potatisgratäng, hemrullade köttbullar eller egen guacamole så är det värt den extra tid det tog att göra det.

Sedan så är det väldigt bekvämt att kunna handla hem färdigt ibland när tiden inte räcker till, men kvalitén på det färdiga ska vara hög och det är därför som det är så viktigt att vi konsumenter ställer krav och det gör vi genom att rata det dåliga och köpa det som är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar