onsdag 3 mars 2010

Kakao med arom

Kakaon höll på att ta slut här hemma, så häromdagen när vi var och handlade så skulle jag köpa ny. Eftersom vi handlar på olika ställen så upptäckte jag att på just det här stället så fanns det ingen kakao utan någon tillsats och jag tog den som trots allt kändes bäst, vilket var en med arom i. Innehållet ser ut så här:

kakaopulver
arom

Vad aromen är har jag ingen aning om eftersom producenterna sällan eller aldrig talar om det. Men jag ska mejla och fråga och sedan återkommer jag som vanligt med svaret.

Men jag måste tillägga en annan sak. De hade bland annat en rättvisemärkt kakao och även om det har visat sig att det inte går att lita på den märkningen till 100 procent, så tror jag ändå att chansen att arbetsförhållandena är bra är större än om ingen sådan märkning alls finns, så jag tänkte att det skulle vara ett bra val. Det var tills jag läste innehållsförteckningen. Det är så synd att man inte tänker på den biten också nu när konsumenterna blir mer och mer medvetna om innehållet i de produkter de köper, för det kan göra att man väljer bort just den rättvisemärkta produkten. Åtminstone gjorde jag det och jag är nog inte ensam om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar