söndag 28 mars 2010

Min matblogg

Jag kom på att det kanske är dags att presentera min blogg igen för eventuella nya läsare. I maj har jag skrivit i ett år och det är fortfarande lika roligt kan jag berätta. Men vad var då anledningen till att börja skriva om mat och inte något annat? För mig var det inte så långsökt eftersom jag alltid har varit intresserad av god mat, men kunskaperna och kraven var väl inte överdrivet stora när jag flyttade hemifrån på 80-talet. Sedan dess har jag lärt mig en hel del, det tycker jag åtminstone själv och under resans gång så har kraven blivit allt större.

När jag var yngre så kunde jag köpa både pulversås och färdig pannbiff och jag läste nog inte så väldigt noga på innehållsförteckningen när jag handlade och även en och annan sylt- och marmeladburk med lågt fruktinnehåll har säkerligen köpts in. Ska sanningen fram så finns det fortfarande en hel del som jag kanske inte borde köpa om jag vore konsekvent, men det blir allt färre produkter jämfört med förr och det går alltså i rätt riktning.

Saken är ju den att har man till exempel börjat göra sina egna köttbullar så finns det liksom ingen återvändo och det är inte ens ett alternativ längre att köpa pulver för att sedan vispa ihop chokladpudding. Kanske blir det samma sak den dag som jag gör min egen vaniljsås, något som jag inte provat ännu, men som jag kommer att göra. Kanske kommer det att ta emot att köpa pulver och vispa ihop marsansås, precis som jag aldrig skulle köpa grönpepparsås på pulver sedan flera år.

Hur som helst, maten ska smaka bra och den ska innehålla det den ger sig ut för, men hur är det egentligen? Om det smakar vanilj av något, är det verkligen vanilj eller är det något annat? Hur är det med den vackra färgen i vår mat, är den riktig eller konstgjort? Jag funderar även över alla märkliga tillsatser och dess eventuella påverkan på vår hälsa. Själv är jag övertygad om att kopplingen finns och det är en anledning till att jag bloggar om det här. En annan är att jag inte vill betala för vissa tillsatser och det oavsett om de är skadliga eller ej.

Vidare anser jag att man ska marknadsföra produkter på ett ärligt och icke vilseledande sätt och det här finns det ju lagar för, men de är uppenbarligen inte tillräckliga, för marknadsföringen är ibland inte bara vilseledande utan även skamlig. Det här bloggar jag också om. Jag har även börjat titta på det här med djurhållning och mat för allergiker och även på miljön. Varför skövla regnskogar för att plantera oljepalmer när det finns annan olja än palmolja att använda?

Det finns med andra ord hur mycket som helst att skriva om och som ni som läser har sett så är inte mina inlägg långa som romaner och det är medvetet så att alla som är intresserade ska hinna och orka läsa det jag lägger ut. Men det gör också att det tar lite längre tid att berätta om saker, men det är en bra avvägning tycker jag. Bloggar gör jag förresten nästan varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar