fredag 5 mars 2010

Rödvinsvinäger

Ibland känner man sig så naiv, som nu, när jag tittade på innehållet i rödvinsvinägern här hemma. Balsamvinägern som jag skrev om för länge sedan innehöll färgämne, men inget annat utöver själva vinägern, men här är det konserveringsmedel, vilket man kan undra om det verkligen behövs, för i så fall borde ju all vinäger innehålla det. Så här ser innehållet ut:

vinäger framställd genom jäsning av vin
konserveringsmedel E 222

E 222 är med andra ord något som heter natriumväte. När jag söker på det så ser jag att det tydligen kan finnas i vin också, men har du någonsin sett en vinflaska med innehållsförteckning? Vin behöver nämligen inte deklarera sitt innehåll som andra livsmedel.

Men för att återgå till konserveringsmedlet. Man kan få överkänslighetsreaktioner och irriterad mage. Är det då verkligen nödvändigt att tillsätta konserveringsmedlet? Jag menar, även om det nu förhindrar bakterier? Tja, det beror säkert på hur lång hållbarhet man vill ha, men kanske vore det värt att ha någon form av bäst före-datum för att slippa den här tillsatsen? Nu finns nämligen inget sådant alls och det kan ju tyckas positivt, men det har säkert med E-numret att göra och för egen del så tror jag nog att jag skulle tycka att det vore värt att inte vinägern höll i åratal.

Jag ska mejla och fråga hur det skulle bli med hållbarheten om konserveringsmedlet togs bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar