tisdag 16 mars 2010

Brev till knäckebrödstillverkaren

Hej,

Under många år har vi köpt ert knäckebröd till dottern som inte tål gluten. Av en händelse så jämförde jag innehållet i vårt eget bröd med hennes och såg att det var väldigt många ingredienser i det glutenfria brödet. Vissa av dem ifrågasätter jag naturligtvis inte, men det känns märkligt att någon som redan är överkänslig ska utsättas för exempelvis emulgeringsmedel. Jag skulle gärna vilja veta hur det framställs och av vad och om det finns någon hälsorisk att äta det. Vissa hävdar nämligen det, men det är kanske svårt att vara säker, så å andra sidan kanske tveksamma tillsatser skulle uteslutas.

När det gäller guarkärnmjölet så är jag själv väldigt tveksam till den tillsatsen och undrar om det verkligen är nödvändigt att ha med den överhuvudtaget. Eftersom man inte med säkerhet kan säga att det inte påverkar hälsan negativt så vore det bästa att inte ta risken alls.

Kanske brödet skulle bli väldigt sprött utan ovanstående tillsatser, men det kanske inte behöver vara lika fast som det är nu.

Jag är också nyfiken på vad det är för aromämnen som är tillsatta och hur det har framställs.

Innehållsförteckning:
vetestärkelse
skummjölkspulver
betfibrer från sockerbeta
socker
jäst
förtjockningsmedel E 412, E 464
vegetabiliskt margarin (veg. fett, vatten, salt, emulgeringsmedel E 471)
aromämnen
A- och D-vitaminer
färgämne (betakaroten)
surhetsreglerande medel (citronsyra)
bakpulver (E 500, E 575)
salt
mineralämne (järn)
vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, B6)

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar