söndag 15 november 2009

Tillsatsfria livsmedel igen

Tre gånger tidigare har jag gjort en avstämning på de livsmedel som jag har hittat utan tillsatser. För tydlighetens skull vill jag återigen nämna att alla tillsatser (tänker då främst på alla E-nummer) inte är av ondo, men att jag av nyfikenhet vill se vad det finns för alternativ.

Sedan 28 september har jag hittat följande nya produkter:

Kung Markattas kokosmjölk
Polar seafoods pilgrimsmusslor
Estrellas jordnötter

Det var inte många nya produkter, men jag fyller på med det jag har så länge eftersom det var ett bra tag sedan jag redovisade det här förra gången. För övrigt så kan man ju tycka att musslor och nötter givetvis inte ska innehålla något mer, men efter att ha läst ett antal innehållsförteckningar så inser jag att inget ska tas för givet. Här nedan ser ni de tidigare produkterna som jag har nämnt:

Saltå kvarns ekologiska russin
Thai worlds räkpasta
Blue dragons rostade sjögräs
Icas tonfisk i vatten
Honung från Svensk honungsförädling
Icas makrill i tomatsås
Icas musslor i vatten
Icas kapris på glasburk
Apotekets flytande glukos
Nassims gröna russin
Icas russin
Felix chilisås
Kung markattas har russin (endast tillsatt 0,45 procent solrosolja)
Arlas 34-procentiga creme fraiche
Kosterfiskarn's varmrökta norsklax
Royal Greenland frysta räkor
Bruna bönorna från Felix
Arlas 4-procentiga keso
S:t Dalfour fyra frukter-marmelad
Gravad lax från Sjöboden
Lindt excellence 70 % kakao-choklad
Grillad paprika från Sera
Knäckebröd från Pyramidbageriet
Kakao från Kung markatta
Slotts gästabudssenap
Mae Ploys gröna currypasta
Blue dragoons gröna currypasta
Felix ketchup
Cf & r:s brieost
Kolibrie getost
Risentas fikon
Eldorados naturella färskost
Haugen-gruppens sardeller
Ryttmästarens dundersenap
Maizena majsstärkelse
Druvans vitlök i chilimarinad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar