onsdag 18 november 2009

Första kycklingbrevet

Ni som läste min blogg tidigt i oktober minns kanske att jag berättade om innehållet i fryst kycklingfilé som jag hade köpt. Nu har det gått 1½ månad och inte ett livstecken från producenten. Är det inte nonchalant? Jag ska skicka om mitt brev nu och jag får väl skicka både en tredje och fjärde gång och så vidare om de inte svarar. Så här såg mitt brev ut:

Hej,

Av ren nyfikenhet så läste jag innehållsförteckningen på er frysta kycklingfilé. Det var med stor möda får jag lov att säga för bokstäverna var minimala och färgerna gjorde det inte lättare att läsa vad det stod. Men hur som helst, till sist lyckades jag och fann allt det här i förpackningen:

kycklingfilé 85 %
vatten
salt
protein (kyckling)
smakförstärkare E 640, E 621
antioxidationsmedel E 331
glukossirap
konserveringsmedel E 262


Hur kommer det sig att det är så mycket vatten i kycklingen och varför alla dessa tillsatser? Vad gör var och en av dem för nytta?

Är också nyfiken på hur kycklingen har fötts upp och slaktats och det då jag är mån om deras levnadsförhållanden, men har dålig kunskap om det.

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar